Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Lisans Programı Kapsamında Sunulan Zorunlu Derslerin Tanımları

 

Birinci Yıl Dersleri

  • Güz Dönemi 

CRP101 Planlama Stüdyosu I 6(4-4)

Şehir ve Bölge Planlama Bölümü müfredatında Planlama Stüdyosu dersi bir kez verilmektedir. Bu ders, çeşitli teorik derslerin yanı sıra tasarım ve çizim çalışmalarını da kapsamaktadır. Stüdyo hocaları, temel tasarım kavramlarını ve araçlarını tanıtarak öğrencilere bu derste rehberlik etmektedir. Edindikleri araçlar sayesinde öğrenciler, bireysel tasarım ve çizim egzersizlerini uygulayabilmekte ve verilen ödevlerde kolektif grup tartışmalarına katılabilmektedir. Dolayısıyla, bu stüdyonun temel amacı öğrencilere soyut kavramları kullanarak tasarım düşüncesini anlamak; görsel temsil becerileri kazanmak; görsel tasarım kültürü ve tasarım becerilerine dair temel bilgiler edinmek konularda yardımcı olmaktır. 

 

CRP111 Şehir ve Bölge Planlamaya Giriş 3(3-0)

CRP111 dersi öncelikle kentleşme sürecini, bileşenlerini, bağlamını ve kentleşme sorunlarına müdahale yollarını tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı ile anlamaya yönelik bir giriş yapmayı hedefler. Ders, Türkiye'deki kentleşme süreçlerine ilişkin güncel tartışmalara da odaklanarak öğrencilerin kentsel meseleler ve sorunlara ilişkin farkındalıklarını artırmayı amaçlar. Ayrıca bu ders ile öğrenciler bilimsel araştırma yapma, bilimsel yazı yazma, grup çalışması yürütme ve uzmanlık alanları hakkında bilgi sahibi olma becerileri ile tanışmaktadır. 

 

CRP146 Bilgisayar Programlama  3(2-2)

Bu ders temel olarak mekanın planlanması ve tasarlanmasında kullanılan dijital araçlara odaklanır. Plancıların tüm ihtiyaçlarını karşılayan tek bir uygulama bulunmadığından öğrenciler bu derste farklı uygulamalarla tanışır ve bu uygulamalar ile dijital verileri nasıl entegre edeceklerini öğrenir. 

Bu ders, Şehir ve Bölge Planlama alanında dijital teknolojilerin kullanımını inceler. Tasarım bilgilerini iletmek ve bu bilgileri profesyonel bir şekilde sunmak için kullanılan profesyonel çizimlerin hazırlanmasında kullanılan araçları ve prosedürleri inceler.

  

  • Bahar Dönemi

CRP102 Planlama Stüdyosu II 6(4-4)

Bu ders, iki ve üç boyutlu aracılarla görsel temsili teşvik etmeyi, kentlerle ilgili eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi, kartografinin temellerini anlamayı, manuel ve bilgisayar destekli becerilerle grafik modeller üzerinde ilerlemeyi amaçlamaktadır. İlgi çekici örnekler, teoriler ve egzersizler aracılığıyla bu ders, keşfetmeyi teşvik ederken mekanın doğadaki yerini ifade edebilmek hakkında yenilikçi düşünceler üretmeyi amaçlar. Akademik yılın sonunda, öğrenciler mekansal algı, mekan hakkında sistematik düşünme, kentsel sorunları ve potansiyelleri gözlemleme (ve bunları görsel olarak temsil etme), fiziksel mekanı 2 ve 3 boyutlu olarak düzenleme, eleştirel düşünme, problem çözme ve hikaye anlatma becerilerini ve yeteneklerini edinmiş olmalıdır.

CRP 102 ön koşulu: CRP101

 

CRP108 Kentleşme ve Kentsel Sosyoloji 3(3-0)

Bu ders, modern dönemin kentlerine ve metropollerine özgü sosyolojik süreçleri tanımlarken tarihte, gelişmekte olan ülkelere ve günümüzde batılı sanayileşmiş ülkelere dair kentleşme süreçlerinin bir analizini sağlamaya çalışmaktadır. Dersin ilgili bölümlerinde kentsel sosyal teorinin çeşitli temalarına değinilmektedir.

Bu derste, kentleşme tarihi boyunca kentlerin gelişiminde önemli rol oynayan temel dinamikler araştırılmaktadır. Farklı mekansal dinamiklere ve kentleşme süreçlerine yol açan farklı ekonomik dinamikler ve üretim dönemlerine odaklanılarak, genel çerçevede şehirlerin gelişimi, spesifik olarak ise kentsel mekansal gelişim süreçleri ele alınmaktadır. Tarihin farklı dönemlerinde (tarih öncesi, sanayi öncesi dönem, modernizm ve sanayi kapitalizmi, Fordist ve post-Fordist dönem, neoliberal küreselleşme) ortak ve/veya farklı kentleşme dinamiklerinin benzer güçler ve süreçler tarafından nasıl tetiklendiğini ortaya koymak amacıyla karşılaştırmalı örnekler sunulmaktadır.

Ders kapsamında kentsel dinamiklerin açıklanmasına yönelik kavramlar ve terimler sunulmaktadır (sosyal sınıf, sosyal eşitsizlik ve sosyo-mekansal farklılaşma, konut ayrımı, banliyöleşme, metropoliten gelişim, post-modern şehircilik vb.). Kent sosyolojisinde mekan ve topluma dair temel teorik tartışmalar, kentsel mekanların ilişkisi ve karşılıklı bağımlılığı, kentsel yaşamda sosyal organizasyon konuları ders kapsamında yer almaktadır. Ayrıca ders, yerel koşulları (örneğin Türkiye, Ankara, İstanbul) daha geniş bir bağlamda (küresel ölçek) görmek ve süreçler arasındaki benzerlikleri, farklılıkları veya değişkenleri ortaya koymak amacı ile karşılaştırmalı materyaller sunmaktadır.

 

CRP135 Plancılar için Görsel İletişim 3(2-2)

Fikirleri görsel yolla ifade edebilmek, şehir plancılarının ve kentsel tasarımcıların karmaşık politikaları ve önerileri açıklamalarına, planlama ve tasarım sürecini kontrol etmelerine yardımcı olabilecek güçlü bir araç olarak görülebilir. Bu kapsamda ders, birinci sınıf lisans öğrencilerine hitap etmesi adına tasarlanmıştır. Bir dizi ders anlatımı ve çizim egzersizi aracılığıyla CRP 135 dersi, şehir plancıları ve kentsel tasarımcılar tarafından kullanılan mekânı, biçimi ve bilgiyi tasvir etme alışkanlıklarını incelemektedir.

 

İkinci Yıl Dersleri

  • Güz Dönemi 

CRP201 Planlama Stüdyosu III 6(4-4)

Bu planlama stüdyosunun amacı, öğrencilere işlev ve yapı arasında ilişki kurma ve sürdürülebilir bir sosyo-ekolojik kalkınma modelinin materyal temelini oluşturma becerisi kazandırmaktır. Bu doğrultuda ders aşağıdaki adımları kapsar:

- Yapının üretimi (ilkeler, ilişkiler, kullanım, sürdürülebilirlik kriterleriyle)

- Yapılar arasında ilişkinin kurulması (mekansal yakınlık, erişilebilirlik, ulaşım, mahremiyet)

- Farklı işlevsel sistemleri bir araya getirme (model ile birlikte üretilen kentsel tasarım projesi)

CRP201 ön koşulu: CRP102

CRP202 ön koşulu: CRP201

 

CRP213 Kent Tarihi 3(3-0)

Ders, öğrencilere kentleşme ürecini zaman içinde değişen belirli sosyal, kültürel, ekonomik ve politik koşullarla bir araya getirme becerisini kazandırmayı amaçlar. Bu ders, en erken yerleşimlerden çağdaş şehirlere mekanın kullanımına, insanlık tarihinde insanlığın gelişiminin belirli formlarını yansıtan en önemli periyotlara, bu gelişimin mekansal, sosyo-ekonomik ve politik arka planlarına özel referansla yaklaşık on bin yıllık insanlık tarihini kapsamaktadır.

Ders kent tarihini mekansal olarak düşünmek için şehrin (veya genel olarak yerleşimlerin) tüm unsurlarını ve ilgili mimari referansları analize tabi tutar. Ders konuları, tarih boyunca politik yaşam, ulaşım, günlük yaşam (rutinleri ve kesintileri), üretim ve tüketim biçimleri, çatışmalar ve sorunlar, festivaller ve savaşlara odaklanır. Bu unsurların her biri kentlerin biçimi ve kentsel yaşam ile larşılıklı etkileşim içindedir. 

  

CRP241 Kentsel Ulaşım Planlaması 3(3-0)

Bu dersin odaklandığı konular şu şekilde sıralanır: Kentsel ulaşım, ulaşım politikası ve ulaşım planlaması hakkında temel bilgiler, özellikle ulaşım ile arazi kullanımı arasındaki bağlantılar ve benzer şekilde ulaşım planlaması ile kent (arazi kullanımı) planlaması arasındaki bağlantılar; ekonomik, sosyal, politik ve çevresel bağlamında kentsel ulaşım; ulaşım modellemesi, talep ve trafik yönetimi, yol ağı planlaması ve toplu taşıma sistemlerinin planlanması dahil olmak üzere ulaşım planlama teknikleri; sürdürülebilir hareketlilik ve sürdürülebilir ulaşım için politika çerçevesi; gelişmekte olan ülke bağlamında kentsel ulaşım; Ankara'da kentsel ulaşım politikası ve projeleri.

  

CRP290 Yaz Stajı I: Haritalama, Topografya, Bilgisayar Sunumu

Topografik unsurların analizi ve ölçümü, bilgisayar teknikleri kullanılarak kartografik verilerin haritalanması, Yaz Stajı I kapsamında yer alman konulardır.

 

  • Bahar Dönemi

CRP202 Planlama Stüdyosu IV 6(4-4)

Parçalar aracılığıyla bütüne ulaşma amacı ile birlikte bu stüdyo, Planlama Stüdyosu III'te belirlenen ilkeleri takip eder. Mahalleden mahalle gruplarına ve ardından ilçelere geçilir. 1/5000 ölçek bu doğrultuda bir başlangıç ​​noktası olarak tanımlanır. Bir sonraki aşamada, mahalleler bütünü/ilçe, kentsel makroformla olan ilişkisi ile ele alınmaya başlanır. Kentler arası, kent içi ve kentsel kırsal ilişkileri araştırılır. 1/25.000 ölçekli plan, bu tür ilişkileri keşfetmek için bir araç olarak kullanılır. Son aşamada ise ilçe, çok daha geniş bir bağlamda konumlandırılır; tartışmalar bölgesel, ulusal ve uluslararası ilişkilere odaklanırken, il ve ilçeye ilişkin yansımalar, stüdyonun odak noktasını tanımlar. Mekansal stratejik planın gereksinimlerine yanıt vermek için şematik temsil tekniklerini kullanılır. 

 

CRP214 Plancılar için Yaratıcı Düşünce 3(3-0)

Bu ders ile öğrencilere yansıtma, analitik kavrama ve idrak gibi temel bilişsel yetilerin yanı sıra tasarım ve politika gibi yapıcı, müdahaleci ve üretken etkileşim biçimleri gerektiren planlama eyleminde kullanılmak üzere yaratıcı düşünce için gerekli temel kavramların ve becerilerin sunulması amaçlanır. Bir taraftan planlamanın sosyal, politik ve teknik yönleriyle uğraşırken öğrencilerin bilimsel, yapıcı, proaktif ve fütüristik bir bakış açısı geliştirmelerine olanak sağlanır.

 

CRP236 Economics for Planners 3(3-0) 

Dersin amacı, ekonomi alanının bir sosyal teori olarak anlaşılmasını ve ekonomik analizlerde kullanılan temel analitik araç ve teknikleri tanıtmaktır. Kentsel ve bölgesel planlama konularını ekonomi dilinde formüle etmektir.

 

CRP238 Coğrafi Bilgi Sistemlerine Giriş 3(2-2)

Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS), coğrafi verileri yakalamak, depolamak, sorgulamak, analiz etmek ve görüntülemek için kullanılan araçlardır. Bu ders, verileri konumlara bağlama ve mekansal ilişkileri keşfetme yöntemlerini ve pratik uygulamalarını kapsayan CBS'ye bir giriş niteliğindedir. Ders, öğrencilerin CBS kullanarak coğrafi bilgileri nasıl yöneteceklerini ve işleyeceklerini anlamalarına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Teorik tartışmalar, laboratuvar oturumları aracılığıyla pratik uygulamalarla tamamlanmaktadır.

 

CRP242 Kentsel Coğrafya 3(3-0)

Bu dersin amacı, öğrencileri kentsel coğrafyanın genel kavramı ve bağlamıyla tanıştırmak ve sadece kentsel örüntünün mekansal boyutu olarak teorik çıkarımları kavramalarını değil, aynı zamanda soyut sosyo-ekonomik mekanla olan bağlantıları da fark etmelerini sağlamaktır. Ders ayrıca, ekonomi, sosyal ve politika ile ilgili derslerde ele alınan konuların kentsel bağlamda, şehirlerin kentler arası sisteminde ve ayrıca şehirlerde gerçekleşen süreçleri içeren kent-içi analizde yeniden yorumlanması için kentsel mekansal temeli ortaya koymayı amaçlamaktadır.

 

Üçüncü Yıl Dersleri 

  • Güz Dönemi

CRP301 Planlama Stüdyosu V 6(4-4)

Bu planlama stüdyosu iki ana aşamadan oluşur. Birinci aşamanın bir parçası olarak, çalışılan bölgeyle ilgili kartografik ve nicel veriler yarıyılın ilk haftalarında derlenir. Bu ön analizin ardından, yerel verileri toplamak ve bölgede gözlemler yapmak için çalışma alanına teknik gezi düzenlenir. Bu ayrıntılı kentsel ve bölgesel analiz, kentsel yapıları anlamak ve bölgedeki önemli planlama sorunlarını belirlemek için kullanılır. İkinci aşama, 1/250.000 ölçeğinde stratejik mekansal planlama çalışmalarından oluşur. Bu aşamadaki görevler arasında sorunları tanımlamak ve mekansal SWOT analizi yapmak, bölge için bir vizyon formüle etmek ve 20 yıllık bir süre için stratejik bir mekansal plan geliştirmek yer alır.

CRP301 ön koşulu: CRP202

CRP302 ön koşulu: CRP301

 

CRP341 Kent Ekonomisi 3(3-0)

Bu ders boyunca öğrenciler, serbest piyasa ekonomisinde insan faaliyetlerinin bir sonucu ve belirleyicisi olarak arazi ve mülk değeri oluşumuna dair bir kavrayış geliştirir ve değer oluşumunun zaman ve mekana göre değişim nedenlerini öğrenir. Ayrıca, değer ölçümü ve değeri fiziksel planlama ile manipüle etmek; planlama eylemini vergilendirme, kira kontrolü ve mülkiyet kurumları tarafından getirilen kısıtlamalar gibi diğer kontrol araçlarıyla ilişkilendirerek bir uzmanlık geliştirirler.

 

CRP371 Planlama Teknikleri 3(3-0)

Bu derste, kentsel ve bölgesel planlamada kullanılan farklı nicel yöntemler ve modeller anlatılmaktadır. Ders, sayısal örneklerle teorik bir çerçeve geliştirir ve bir dizi matematiksel ve istatistiki tekniği kapsar. Bu ders, öğrencilere söz konusu yöntem ve modellerin kentsel politika analizi ve karar alma süreçlerindeki rolü; varsayımları, teknik özellikleri, işlem aşamaları ve uzantıları hakkında bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Temel hedef, bu yöntem ve modellerin nasıl seçildiğini, uygulandığını ve sonuçlarının nasıl yorumlandığını öğretmektir.

 

CRP372 Planlama Teorisi 3(3-0)

Ders, öğrencilere 19. yüzyılın sonlarından günümüze kadar farklı planlama paradigmaları ve yaklaşımları hakkında derinlemesine bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, şehir ve bölge planlama alanında düşünceyi şekillendiren geçmişin ve günümüzün temel planlama yaklaşımlarını ve paradigmalarını öğrenir. Odak, hem planlama süreci hem de sürecin önemli sonuçları üzerindedir. Öğrencilerden değişen paradigmaların ve düşüncelerin planlama pratiğine ve araştırmasına nasıl rehberlik ettiğini belirlemeleri beklenmektedir. Bu dersin sonucunda, öğrencilerin teori ve pratiği bir araya getirme becerisini geliştirmeleri amaçlanır. 

 

  • Bahar Dönemi

CRP302 Planlama Stüdyosu VI 6(4-4)

Planlama stüdyosu VI, sonbahar yarıyılında sunulan CRP301 Planlama Stüdyosu V'in devamıdır. 1/250.000 ölçekli stratejik mekansal planda alınan planlama kararlarının 1/100.000 veya 1/50.000 ölçekli, daha detaylı planlara dönüştürülmesini kapsar. Bu süreç, planlamanın sonraki aşamaları için bölge vizyonuna dair tematik bir sorunun tanımlanmasını içerir. Ders ayrıca, 1/50.000 ve üst ölçekli planların vizyonunu, hedeflerini, amaçlarını ve stratejilerini dikkate alarak 1/50.000 ölçekli stratejik bir mekansal plan hazırlamayı hedefler. Ayrıca öğrenciler, üst ölçekli planın hedef ve amaçlarıyla tutarlı bir şekilde tematik bir sorunu ele alan politika üreticiler ve uygulayıcılar için bir kılavuz kitapçığı hazırlar.

CRP302  ön koşulu: CRP301

 

CRP370 Konut Planlama İlkeleri 3(3-0)

Bu ders boyunca öğrenciler konut ihtiyacı ve talebi, konut arzı, konut finansmanı ve devlet konut politikalarının temel kavramlarını öğrenir. Konut finansmanı ve konut politikalarında sanayi devrimi ile yaratılan kurumsal gelişmeler ve örgütler tanıtılır. Öğrencilerin yarıyıl sonunda bir ülkeye özgü özellikler ve konut sorunlarında ülkeler arası farklılıklar hakkında bir anlayış edinmeleri beklenir.

 

CRP382 Planlamanın İdari ve Hukuksal Boyutları 3(3-0)

Bu ders, üçüncü sınıflar için zorunlu bir derstir. Öğrencilere bölümlerinde gerçekleştirdikleri çalışmalarında ve kamu kurumlarında veya özel sektördeki mesleki çalışmalarda sıklıkla karşılaştıkları kentsel ve bölgesel planlamanın yasal ve idari yönleri hakkında temel bilgileri sağlamayı amaçlamaktadır. 

 

Dördüncü Yıl Dersleri

  • Güz Dönemi

CRP401 Planlama Stüdyosu VII 6(4-4)

Planlama stüdyosu VII, Şehir ve Bölge Planlama bölümü dördüncü sınıf lisans öğrencileri için zorunlu olan stüdyo dersidir. Ders, öncelikle son sınıf öğrencilerini mezuniyet sonrası mesleki faaliyetlerine hazırlamayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda ders, öğrencilerin metropol alanlarda ve kentsel bölgelerde planlama ve kalkınma konularını değerlendirme ve yönetme anlayışlarını ve becerilerini geliştirmek üzere tasarlanmıştır. Dersin planlama alıştırmaları ve ödevleri, metropolden şehir ve ilçe ölçeklerine kadar uzanır ve stratejik planların, arazi kullanım planlarının ve ana kalkınma planlarının hazırlanmasının önünü açar. Dersin öğretim yöntemleri arasında ders anlatımları, proje tabanlı, problem tabanlı ve/veya sorgulama tabanlı öğrenme alıştırmaları, sergiler, vaka çalışmaları, iki kişilik veya daha fazla sayıda kişi içeren gruplar ile iş birliği yollu çalışmalar, beyin fırtınası, sorgulama, tartışma, kavram haritalama ve saha gezileri yer alır.

CRP401 ön koşulu: CRP302

   

CRP403 Kentsel Koruma Planlaması 3(3-0)

Bu ders, öğrencilerin koruma teorileri ve uygulamalarının temel bilgilerini bir araya kültürel ve doğal miras alanlarının ve yapılarının korunmasını keşfetmelerine yardımcı olacaktır. Öğrencilerin miras değerini destekleyen morfolojik, yasal, kurumsal, finansal ve yönetişim çerçevelerini anlayarak mekansal koruma planlama politikalarını incelemelerine ve öğrenmelerine yardımcı olacaktır. Bu dersin amacı:

  • Öğrencilere koruma planlamasının terminolojisi ve kavramlarını tanıtmak,
  • Farklı türdeki miras alanlarını ve yapıları korumak için koruma ilkeleri ve felsefeleri ile miras değerleri hakkında anlayış geliştirmek,
  • Miras değerlerini ve kentsel koruma planlama kararlarını etkileyen boyutların (morfolojik, mimari, yasal, idari, politik, sosyal, kültürel, ekonomik, çevresel, demografik, finansal vb.) karmaşık etkileşimini değerlendirmek,
  • Koruma planlama projelerinin uygulanmasını deneyimleyerek mekansal planlamanın ve planlancıların kültürel mirası korumadaki rolünü anlamak,
  • Miras alanlarının çoklu koruma boyutlarını araştırmayı, değerlerini, potansiyellerini ve sorunlarını belirlemeyi ve koruma stratejileri ve politikaları geliştirmeyi öğrenmek ve deneyimlemek,
  • Miras alanlarını korumada kullanılan alternatif planlama yaklaşımlarını, metodolojileri ve araçları keşfetmek,
  • Çeşitli planlama ölçeklerinde koruma kararlarının sonuçlarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek için mevcut miras alanlarını incelemek,
  • Koruma planlaması için katalizör olarak kullanılabilecek yeni, yenilikçi ve yaratıcı müdahaleleri ve uygulamaları öğrenmek.

 

CRP409 Kentsel Politika 3(3-0)

Bu dersin temel amacı, öğrencilere kentsel politikanın teorisini ve pratiğini tanıtmaktır. Ders, öğrencileri kentsel politikalar ve yeniden yapılanmanın politik bağlamı ve kentsel alan üzerindeki politik aktörler (sosyal sınıflar, çıkar grupları vb.) arasındaki çatışmalar/ittifaklar ile tanıştırmak için tasarlanmıştır. Türk şehirlerine ve Türk kentleşme deneyimine özel bir vurgu yapılmaktadır. Ancak, gerektiğinde dersler boyunca uluslararası deneyimlere de atıfta bulunulmakta ve açıklanmaktadır.

Ders üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm, kentsel siyasetin teorik temelleri üzerine dersleri içermektedir. İkinci bölüm, Cumhuriyet döneminde Türk kentleşmesinin politik analizini ele almaktadır. Üçüncü bölüm, kentsel dönüşüm, mekansal eşitsizlikler, çevre sorunları vb. dahil olmak üzere Türkiye'deki kentsel siyasetin güncel konularına ve sorunlarına odaklanmaktadır.

 

CRP490 Yaz Stajı II: Belediye, Kamu veya Özel Planlama Ofisi NC

Öğrenciler, güncel planlama uygulamalarını yakından tanımak amacıyla belediyeler başta olmak üzere kamu kurumlarında veya özel planlama bürolarında staj yaparlar. 

 

  • Bahar Dönemi

CRP402 Planlama Stüdyosu VIII 6(4-4)

Planlama stüdyosu VII, Şehir ve Bölge Planlama bölümü dördüncü sınıf lisans öğrencileri için zorunlu olan stüdyo dersidir. Ders, öncelikle son sınıf öğrencilerini mezuniyet sonrası mesleki faaliyetlerine hazırlamayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda ders, öğrencilerin metropol alanlarda ve kentsel bölgelerde planlama ve kalkınma konularını değerlendirme ve yönetme anlayışlarını ve becerilerini geliştirmek üzere tasarlanmıştır. Dersin planlama alıştırmaları ve ödevleri, metropolden şehir ve ilçe ölçeklerine kadar uzanır ve stratejik planların, arazi kullanım planlarının ve ana kalkınma planlarının hazırlanmasının önünü açar. Dersin öğretim yöntemleri arasında ders anlatımları, proje tabanlı, problem tabanlı ve/veya sorgulama tabanlı öğrenme alıştırmaları, sergiler, vaka çalışmaları, iki kişilik veya daha fazla sayıda kişi içeren gruplar ile iş birliği yollu çalışmalar, beyin fırtınası, sorgulama, tartışma, kavram haritalama ve saha gezileri yer alır.

CRP402 ön koşulu: CRP401